Tesla Veoauto

In silmaring by Siim Truusalu

Digimeeriku kokkuvõte Tesla veoauto esmaesitlusest

See loetav artikkel tuleb kolmes osas. Esitlus kestis kokku pea pool tundi ja jupitan kokkuvõtte kolme ossa, et oleks lihtsam jälgida ja ka arusaadavam. Kõigepealt video ja siis minu poolt video kokkuvõte Eesti keeles. Kui soovid on sul võimalik teha mõlemat korraga: kuulata videot ja lugeda eesti keelset kokkuvõtet.

Esimeses osas juhatatakse sisse Elon Muski sisenemine Tesla veoautodega. Keri videos 1.25 peale ja näed, kuidas need hakkavad lavale veerema. Minul tekkis alguses hämming, et kas tõesti on need masinad nii vaiksed? Jah! On küll, sest heli pole maha keeratud vaid tõesti on vaevu märgatav sahin. Ühel hetkel koliseb isegi kanalisatsioonivõre rataste all, mis annab aimdust, et mikrofonid ikka töötavad.

Elon Muski ettekanne.

  • Alustab ettekannet võimsusega, kus võrdleb ilma koormata, tavalise veoauto ja Tesla Veoauto kiirendust nullist üheksakümneni. Graafik räägib enda eest, et elektril sõitev T. jõuab 90km/h kiiruseni müstilise 5 sekundiga vs diiselveok 15 sekundiga.
  • Teine graafik on Tesla veok 36 tonni raskusega vs TavaVeok. Tesla jõudis 90km/h peale 20 sekundiga vs vastase
  • 5% tõusu peal suudavad parimad diiselveokid hoida kiirust 72km/h vs Tesla 105km/h
  • Laetud akudega on max vahemaaks, max kaaluga, maanteekiirusel – 805km, kusjuures enamus tehtavatest sõitudest on, ligi 80% on 402 kilomeetrit. Ehk tegelikult jõuad kliendini ja tagasi ühe laadimisega. Eesti näitel saaks Narvast Kuressaarde ja tagasi Narva ka!
  • Niivõrd pikk vahemaa on akudest välja pigistatud tänu Tesla välisele disainile. Esimese hooga võiks öelda, et see on pehmelt öeldes harjumatu välimusega, aga sellel on mõte! Väliselt on Tesla Veoauto disainitud olemaks kui püssikuul ja sel viisil on tagatud minimaalne õhutakistus. Tesla Veoauto õhutakistus on võrdeline superauto Bugatti Chironiga. Õhutakistuse parandamisele aitavad kaasa kabiini taga olevad küljed, mis kohanevad vastavalt veetavale treilerile ja teevad kõik võimaliku, et hoida kogu komplekt võimalikult voolujooneline.
  • Teslat veavad edasi neli eraldiseisvat mootorit, mis asuvad kõik tagumise nelja ratta juures + sõltumatu esivedrustus, mis teevad veoauto juhtimise suurepäraseks kogemuseks.
  • Kuna pole käike ja tavapärast siduri/käigukasti combot, siis sõitmine on ülimalt sujuv. Kasutamisel on kaks positsiooni, kas edasi või tagasi ja sellega asi piirdub. Kohati võrreldav isegi väikese Teslaga vs see pisike asi, et ta on kordades suurem.
  • Juht asub sõiduki Keskel, mis teeb vaateulatuse parimaks võimalikest.
  • Kabiinis mahub vabalt püsti tõusma ja ringi liikuma
  • Sarnaselt kallimatele sportautodele on “kapoti” alla on jäetud juhile koht oma asjade jaoks.

Suurim silmaga nähtav ja käega tajuv muutus on see, et kogu lisavarustuse süsteem, mis on tänasel päeval juhtidel akende küljes (navigaatorid, kaamerad, maksusüsteemid, antennivõimendid jne jne) on kõik Tesla puhul mahutatud kahte ekraani, mis asuvad juhi kummagi käe all. Kõik seadmed suhtlevad ja ühilduvad üksteisega ning ei tasu vähem tähtsaks pidada ka nende seadmete endi ja paigaldamise hindu + püsikulusid (näiteks telemaatika teenused). Teslal tundub see lihtsalt niivõrd palju loogilisem ja lihtsam ning raske on mõista, miks sellist lahendust pole tänasel päeval ühelgi teisel veoautol.

  • Diisel veoauto paakide täitmiseks võib kuluda 15 minutit või rohkem. Lisaks on seal diisliaurud. Kui ei vea, siis hiljem ka hais kätel, mis omakorda rikub su rooli ja plastikdetailid veoauto sees.
  • Tesla vajab nullist laadimiseks 30 minutit, et jälle olla võimeline läbima 640 kilomeetrit ja seda saad teha täiesti märkamatult kui laed kaupa maha!
  • Läbisõidu kaugus ei saa määravaks selle veoauto juures, sest pause peab juht Euroopa Liidus nagunii tegema vähemalt iga 4.5h järel ja kui pausi pikkuseks on 45 minutit, siis sellest on enam kui küll, et järgmised 4.5h edasi sõita.
  • Tesla Megalaadijaid paigaldatakse üle terve maailma. Nagu Tesla sõiduautoga, sai kõik alguse Californiast, sama saab olema ka veoka puhul, kus laadimisvõgustik jõuab lõpuks kõikjale,
  • Oma laadijatega garanteerib Tesla parima hinna elektrile. Jaamad ammutavad oma voolu päikeseenergiast ja talletavad Tesla akupakkidesse. Mis omakorda lisab juurde väärtuse, et su sõiduk sõidab päikeseenergial 😉
  • ÜLIM turvalisus. Automaatne hoiatuspidurdus, otsasõidu ennetamise süsteem ja reahoidmise süsteem on kõikidel Tesladel standardvarustuses. Kui juhtub halvim ja roolis tekib terviserike, siis auto on võimeline ennast iseseisvalt peatama ja kui ta ei saa juhilt vastust, siis helistab häirekeskusele ja teatab tekkinud probleemist.
  • Juhi istumise koht on turvalisim võimalikest kui peaks kokkupõrge juhtuma. Tesla veoauto ei lähe kunagi käruga kääri, sest neli mootorit nelja tagumise ratta otsas välistavad selle.
  • Tesla garanteerib, et veoauto ei jäta sind tee peale 1.6 miljoni kilomeetri jooksul. Seda saab garanteerida, sest isegi kui kaks mootorit neljast lõpetab oma töö, siis on masin ikka võimekam kui diiselauto.
  • Pidurikettaid, klotse pole. Ehk kuluosasid on sõidukil vähem. Pidurdamise jaoks kasutatakse muundureid, mis muudavad pidurdamisest tuleneva energia elektriks, mis suunatakse taaskasutusse.
  • Puudub käigukast ja kõik sellega seonduvad mured!
  • Tesla esiklaas on kordades tugevam kui ükskõik missugune tava sõiduki klaas. Lubavad raha tagasi garantiid kui tuumasõjas peaks purunema :). Tegelikult suurem sisu on selle taga, et suurusjärgus üks kord aastas mõraneb esiklaas kui auto on palju liikvel ja see omakorda tähendab, et sõiduk on siis rajalt maas. Iga kaotatud päev võrdub saamata jäänud raha, mis on tegelikult otsene kulu.
  • Nutitelefonile on Tesla äpp, mis laseb sul autoga suhelda ja näppu pulsil hoida. Muudab elu tohutult palju lihtsamaks kui sõidukipark on suurem kui 2 autot.
  • Võttes arvesse kõik võimalikke kulutusi on uhiuue diiselveoki pidamine 20% kallim 1.6 kilomeetri kohta vs samaväärne Tesla veoauto.
  • Konvoisõitu ehk veoautod üksteise järel, suudab Tesla teha täna 10x turvalisemalt kui tavaautodega.

Kõike seda ilu saab teedel näha loodetavasti juba 2019 aastal kui sõidukid seeriatootmisesse lähevad. Täna on raske on mõista kuivõrd mugav see kõik olla võiks, aga ma arvan, et kes on saanud Tesla veokiga sõita, siis nii naljalt enam tavalise rooli ei tahaks istuda. Eks viimaseks sõnaks jääb ikka enda kogemus ja seega on näha, kas sellest saab selline hitt nagu täna võiks oodata ja eeldada. Meie ümbruskonna suurimaid ettevõtteid, leedust pärit Girteka on esimene Euroopas, kes tellis omale Tesla veokid. Loodame, et need satuvad ka Eesti teedele ja saaks lähedalt näha ja katsuda! 🙂

[fb_plugin like share=true layout=button_count]