Arukas sõidumeerik vol 2

In silmaring by Siim TruusaluLeave a Comment

Arukas sõidumeerik hakkab kuju võtma

Alates 2019 aasta 15. juunist on raskeveokitele kohustuslik paigaldada uue põlvkonna sõidumeerik ja sellega kaasnevad lisad.  Siinkohal tuleb rõhutada, et jutt käib esmaregistreeringuga sõidukitest. Need, mis võetakse uuena arvele eelpool nimetatud kuupäevast peavad olema varustatud uue tehnikaga. Continental pakub esmaseid sissevaateid tulevikus toimuvast oma sõidumeeriku näitel. Kõige suuremaks täienduseks võib lugeda sõidu- ja puhkeaegade kontrollimist. Politseinik saab info liikuvalt autolt kätte ja ühtlasi näeb ära, kas on vaja üleüldse sõidukit peatada.  Missuguses osas infot edastatakse ja kui palju, pole veel avaldatud, aga valmidus selleks on olemas. Põhirõhk saab olema sõidumeeriku poolt registreeritud vigades, kus on näha manipuleerimise kahtlustus ja või muud tõrked andurist / vooluahelast tulenevalt.

Korraliku juhi jaoks ei muutu midagi halvemaks vaid ainult paremaks. Õige hõlma ei hakka keegi.

Tõenäoliselt ei peeta sind ilma asjata enam kinni väitega, et kontrollime su töö ja puhkeaega

Kasutades lühimaa kommunikatsiooni vahendeid (DSRC) on võimalik sõidumeerikust lugeda andmeid sõidukit peatamata. Töötab see süsteem üsna sarnaselt nagu tollimaksu aparaat täna. Kaob vajadus peatada ja raisata juhi aega olukorras, kus tal on kõik korras. Tsitaat: “Kontrolliametnikele antakse ligipääs valitud baas andmetele sõiduki ning kalibreerimiste kohta. Samuti on kiiruseandmete salvestus. Põhiliselt peab see vastama küsimusele, kas sõidumeerik on salvestanud midagi, mis ei ole tavapärane.” See tähendab, et juht ei pea muretsema, et teda hakatakse üleliia tee ääres nüüd pommima. Pigem väheneb kinnipidamiste arv üleüldse (eeldus on muidugi seadust järgiv ja korralikult käituv juht). Fail on vaid mõnisada kilobaiti suur ja sinna lihtsalt ei mahu suurtes kogustes andmeid – voolukatkestused, andmete konflikt ning kas kaarti on kasutatud vääralt.

Sõidukipargi ja sõiduaja planeerimise lihtsustamine

Täiendavalt DSCR moodulile on uus sõidumeerik ühenduses GNSS mooduliga. GNSS on satelliitnavigatsiooni süsteem. Süsteem salvestab tööpäeva algus ja lõpp-koha ning iga kolme tunni järel asukoha.

Minu nägemusel kaotab see ära iga päevase tööpäeva alguse ja lõppkoha sisestamise. Ehk jällegi.. sõidukijuhi elu läheb lihtsamaks ja kaob võimalus teda selle tegemata jätmise eest trahvida.

Tekib küsimus, et miks on vaja seda positsioneerimist?

  1. Autori isiklik arvamus on, et suuresti on see Transpordisektori Suurriikide lobitöö, et luua olukord, kus kõik vedajad on võrdsed. Püütakse kaitsta oma vedajaid ja ohjeldada naaberriikide teenusepakkujaid, kes teevad siseriiklikku vedu tunduvalt odavamate tasude eest. Positsioneerimise abil tekib võimalus kontrollida miinimumtöötasude maksmist, mis täna on paljudes riikides juba rakendatud. Sellega ongi lihtne välja puksida näiteks Rumeenia või Poola vedaja Saksamaalt või Prantsusmaalt.
  2. Vähendada manipuleerimist. Tegelikult on see kolossaalne probleem transpordisektoris. Selle punkti kohta tuleb täiendavalt mitu artiklit lähitulevikus. Alustades praegu kasutuses olevatest manipuleerimiste võimalustest, nende avastamisest ning lõpetades otsese ja kaudse kahjuga, mida selline tegevus tekitab üksikisikutele ning transpordisektorile üldiselt. 

Transpordiettevõtted saavad iseseisvalt lisada juurde mooduleid, mis ühilduvad uue intelligentse sõidumeerikuga ja seeläbi saada täiendavat infot oma sõiduki kohta. Praeguse info kohaselt võib sealt kätte saada ligi 70 erinevat ühikut andmeid, mis aitavad suures plaanis kõik optimeerida kulusid. Käesoleval ajal kui kõik hinnad tõusevad, siis on ainult tervitatav see kui transpordisektor ka uueneb ja tekib võimalusi kulude kokkuhoiuks. Siinjuures tasub jällegi märkida, et täna kasutavad paljud välisriikides vedu teostavad ettevõtted sarnaseid lahendusi juba aastaid, aga kindlasti tuleb suure muutusega võimalusi juurde.

Kasu ei saa lõigata sellest vaid  otseselt vedaja vaid ka näiteks kindlustusseltsid ja liisinguandjad. Nad saavad hakata pakkuma paremaid ja odavamaid lepinguid tulenevalt neist andmetest.  Täiendavaks võimaluseks, mida uue süsteemiga arendada saaks: Tollimaksuaparaadid ära kaotada. Selle asemel, et terve esiklaas oleks täis erinevaid kopsikuid, saab selle siduda üheks terviklikuks süsteemiks. Juurde lisandub tohutult võimalusi paljudele osapooltele.

Digitaalne sõidumeerik täidab kõiki EU isikukaitse nõudeid.

Kõik ringi liikuv info ja teave anduritest sõidumeerikusse toimub krüpteeritult. Suvaline kolmas isik ei saa nende failidega mitte midagi peale hakata. Info saatmine väljapoole autot jääb alati sõltuma juhist. Kui ta ei ole nõus, et tema personaalsed andmed välja lähevad, siis on tal võimalus ka sellekohaselt keelduda. Lihtsalt vajutabki sõidumeerikus Ei/No. ITS süsteem oskab ja teeb vahet personaalsel (juhiinfol) ja sõidukist tuleval infol. 

Mis tegelikult juhtuma hakkab? Eks aeg näitab. Selge on see, et 2019 aastast hakatakse väljastama uusi juhi-, kontrolli-, töökoja- ning ettevõtte- kaarte ning 15. juunist alates sõidavad poe uste vahelt välja arukate sõidumeerikutega varustatud sõidukid.

Kõigile ei meeldi muutused. Ei peagi meeldima, aga loodetavasti andis eelpool kirjutatu julgust, et kõik mis tuleb, ei ole sugugi halb.

[fb_plugin like share=true layout=button_count]

Sul on küsimusi, ettepanekuid või mõni hea idee, mida tahaksid minuga koos ellu viia või arutada? Võta ühendust meilitsi siim@digimeerik.ee või telefonitsi +372 5655875

Artiklis on autori enda arvamus, teadmised ning eurotransport.de leheküljelt saadud info.

Leave a Comment